Introduktion til Børnehøjen

Børnehøjen er en kommunal integreret institution

Vi har plads til 60 børn i alderen 0 til 6 år, heraf 8 vuggestuepladser

Børnene er opdelt på to grupper med primære voksne.

Hulen: 0 -3 år

Klippen/Grotten: 3 – 6 år

Fokus på sprog:

Vi arbejder ud fra et bogkasse system. I hver bogkasse er der bøger, som omhandler et bestemt tema.

I bogkassen er der også ideer og forslag til aktiviteter, turer, rim og remser samt gode ord. Ledelsen består af:

Pædagogisk leder af Børnehøjen er: Birgit Fastrup

Øverste fællesleder er: Malene Søgaard Engelbredt

Børnehøjen drives under dagtilbudsloven og har kontrakt med Herning kommune.

Herning kommune føre uanmeldt og anmeldt tilsyn med institutionen, det forgår ved besøg samt spørgeskemaundersøgelse i Hjerne &Hjerte, som er et IT redskab der bruges til børn, forældre og personale.

Der udarbejdes kvalitetsrapport hvert andet år.

Samarbejde:

Vi samarbejder med Ørnhøj skole og sfo, det betyder at vi har fælles morgenpasning samt feriepasning, som foregår i Børnehøjen.

I ugerne 29-30 er vi i Vinding Børnehus, da der er meget få børn, som har brug for pasning. Der følger altid et kendt personale med.

I juleferien foregår den fælles børnepasning i Børnehøjen, således også dagen efter Kr. Himmelfart.

Vi samarbejder desuden med Herning kommunes psykologer, sundhedsplejer, socialrådgiver, ergoterapeuter, samt pædagogiske vejledere omkring forskellige opgaver.

Alle ansatte har været på kursus i Herning model dagtilbud. Dette er en veldokumenteret og afprøvet værktøjskasse til hvordan man håndterer børn/grupper, samt opgaver af særligt udfordrende karakter.

I Børnehøjen har vi:

Uddannet sprogvejleder

Uddannet vejleder til studerende

Uddannet AKT vejleder = adfærd, kontakt og trivsel

Uddannet ICDP

Uddannet Børne Yoga instruktør

Anti mobbe strategi

Uddannet motorik vejleder

Internationalt samarbejde:

Vi samarbejder med Kenji Suzuki, som arrangerer besøg for Japanske studerende, de besøger børnehaven og taler med pædagogerne om de danske forhold.

Institutionen er DGI certificeret, det betyder at personalet har et indgående kendskab til leg og idræt.

Institutionen har det grønne flag, det får vi fordi vi arbejder efter en grøn handleplan, med fokus på leg og aktiviteter i og med naturen.

Årlige arrangementer:

Vi har et arrangement med Søren, fra den flyvende kuffert cirkus. Vi arbejder med cirkus og derefter laver vi en cirkusforestilling, som vises for forældrene, til vores sommerfest.

Vi er på Præstbjerg i en uge i forsommeren sammen med Vinding børnehus. Her arbejdes der med projekter i grønne spire regi.

Personalet er på førstehjælpskursus hvert andet år.

Institutionen har et trivselsråd for den ældste årgang. De arrangerer forskellige arrangementer for børn. Formålet med trivselsrådet er, at forældre og børn skal lære hinanden at kende i årgangene inden skolestart.

Revideret den 16-04-2024