DGI

Vi har i Børnehøjen været DGI certificerede siden 2015.

Det betyder vi har fokus på bevægelsesglæde hos børnene. Vi ved at aktive børn er gladere børn. De har lettere ved at lære nyt, har bedre selvværd og har stærkere sociale kompetencer.

Vores hverdag i Børnehøjen er præget af udeleg og dermed også fysisk aktivitet og motoriske udfordringer. Vi opfordrer til- og sætter lege i gang, som udfordrer kroppen og har fokus på bevægelse. Vi laver yoga og har mindfulde perioder. Vi har også mulighed for at bruge skolens gymnastiksal.

Vores mål er bl.a. at børnene bliver glade for at være aktive og selv tager initiativ til at være fysisk aktive. At det bliver en del af deres hverdag at bevæge sig.

Fysisk aktivitet er sundt for kroppen og forebygger sygdom.

Fysisk aktivitet styrker balance og forebygger dermed ulykker.

Vi opfordrer til at forældrene lader deres barn gøre ting selv:

Gå ind i børnehaven – ikke bæres.

Selv kravle op og hænge jakken på knagen.

Selv hente sin madpakke, åbne den og selv pakke op for mad og ostehaps.

At barnet har tøj på det kan bevæge sig i, både inde og ude.

Hvis du vil vide mere: https://www.dgi.dk/samarbejd/om-vores-indsatser/programomraader/dgi-skoler-institutioner/certificering/dgi-boernehave